Bevidst Leder
En leder er ikke bedre end sine overbevisninger
Begrænsende overbevisning: ”Jeg kan bedst sikre kvaliteten ved at være tæt inde over alt.”
Støttende overbevisning: “Kvaliteten stiger, når jeg giver plads til, at medarbejderne tager ansvar og bruger deres kompetencer.”
Kravene fra de unge, der kommer på arbejdsmarkedet nu, går i retning af mere empati, at blive hørt og at deres evner og potentialer bliver brugt.
Min vigtigste opgave som rådgiver og coach har i 15 år været at assistere folk til at være autentiske.
Bevidst ledelse - når ægthed skaber millionresultater
En bevidst leder er en person, der er
- opmærksom på egen indflydelse
- bevidst om egen adfærd i lederrollen
- arbejder aktivt på at udvikle sig selv og sit lederskab
I en verden hvor medarbejdere i stigende grad søger mening og værdi på arbejdspladsen, er autentisk ledelse blevet mere end bare en trend – det er blevet en nødvendighed.
Og forskning viser, at organisationer med autentiske ledere oplever højere medarbejderengagement, lavere udskiftning og bedre økonomiske resultater.
Som bevidst leder handler det om at være
- konsistent i værdier, ord og handlinger
- at erkende, når du ikke ved noget
- at indrømme fejl
- at vise, du er et menneske, der konstant lærer og udvikler sig
Medarbejderengagement
Medarbejderengagement er en af de mest afgørende faktorer for succes.
Uengagerede medarbejdere er
- Fysisk til stede, men ikke så meget mentalt til stede
- De yder en minimumsindsats
- Bliver hurtigere stressede og udbrændte
- Der er ingen passion i det, de gør
- De har lettere ved at tale dårligt om personer og virksomhed
Forskning peger på, at engagerede medarbejdere ikke blot er mere produktive – de er også mere loyale, mere innovative og i højere grad villige til at tage ansvar.
Men hvad kendetegner egentlig højt engagement?
- At den ansatte finder jobbet meningsfuldt
- At de føler sig forbundne til team og organisation
- At de er stolte af det, de laver og den organisation, de arbejder i
- Har tillid til leder og samarbejdet
- At de føler sig hørt og anerkendt for deres viden og kunnen
- De kender organisationens formål, prioriteringer og strategier, og de føler sig som en del af det.
PERSONLIG VÆKST
Personlig vækst er ikke længere blot et individuelt udviklingsprojekt – det er en strategisk investering, der styrker organisationens samlede performance.
Så personlig vækst er for alvor kommet ind på arbejdsmarkedet.
Personlig vækst kan forstås som
- Proces, hvor man udvikler sig som menneske og leder
- Øget selvindsigt i egne værdier, styrker og svagheder
- Udvikling af emotionelle færdigheder (f.eks. robusthed og empati)
- Opbygning af nye kompetencer og evner indenfor personligt lederskab
- Evne til at håndtere forandring og modgang
Personlig vækst behøver ikke være besværligt og langsommeligt.
Selvindsigt kan opnås ved effektivt overbevisningsarbejde. Det er effektivt, fordi vi arbejder dybt og med afkodning af det, der står i vejen for målet.
Stærk ledelse starter med selvindsigt.
Problemet med Traditionel Ledelse
Nogle ledere i dag er fanget i en forældet ledelsesstil, der fokuserer på kontrol frem for tillid, på hierarki frem for samarbejde.
Denne tilgang skaber
- distancerede medarbejderrelationer, og påvirker samarbejdet mellem kollegaer negativt
- medarbejderne ser lederen som en fjern autoritet frem for en person, de kan relatere til og stole på
Groft sagt kan man sige, at det der ikke er trygt, opleves som frygt og giver en stressfuld tilstand. Stress betød sidste år (2024), at
- Arbejdsgivernes direkte omkostninger ved arbejdsrelateret stress blev estimeret til mindst 16,4 mia. kr. om året. Det inkluderer:
- 10,4 mia. kr. i sygedagpenge/løn til fraværende medarbejdere,
- 4,8 mia. kr. i tabt produktion ved medarbejdere, der forlader jobbet,
- samt 1,2 mia. kr. i øvrigt tab (fx orlov)
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA)
Undersøgelse viser, at der i Danmark kun var omkring 21 % af medarbejdere er engagerede i deres arbejde.
Gallups State of the Global Workplace, 2024
Emotionel intelligens i praksis
- Medarbejdere med høj følelsesmæssig intelligens præsterer 2,5 gange oftere på topniveau end deres kolleger.
- Medarbejdere med høj EQ er 4× så sandsynligt engagerede, 2,7× mere loyale, og 76 % mindre tilbøjelige til stress.
- Teams med høj EQ præsterer ca. 46 % bedre end teams med lav EQ.
- Ledere med høj EQ er 4,7× mere tilbøjelige til top-performance, og deres organisation kan opleve op til 56 % højere performance på organisationsniveu efter træning.
- Virksomheder med højt engagement oplever 21 % større profitabilitet og 17 % højere produktivitet.
- I nogle tilfælde reduceres turnover med 20–50 %.